zondag 25 maart 2012

Draadjes

Dit weekend druk bezig geweest met weer een ander soort van frutsel, of eigenlijk het maken van extra "supplies" voor nieuwe frutsels.

Ooit heb ik voor mijn verjaardag van mijn opa een bouwpakket spinnewiel gekregen, deze gelakt en zelf in elkaar gezet. vervolgens begonnen met spinnen van ruwe wol. Het spinnen lukte na veel doorzetten, maar de draad bleef wat klonterig en hard. Daarnaast gaf het wiel een oorverdovend piepend en krakend geluid tijdens het spinnen. Niet bepaald een rustgevend werkje dus, dat spinnen.

Op de handwerkbeurs in februari zag ik ook mensen spinnen, een aardige mevrouw liet me zien hoe ze het deed, gaf me wat tips en liet me zelf even spinnen. Opeens dacht ik weer aan mijn spinnenwiel dat ik ergens ver weggestopt had en bedacht ik me dat ik het maar weer eens op moest zoeken. Dit keer eerst met een pot vaseline en een flesje smeerolie net zo lang bezig geweest todat het wiel zonder herrie liep, daarna met mooie gekaarde en gewassen wol ( besteld op internet bij de kleiendraad ) opnieuw begonnen met spinnen. Na wat opstartproblemen en brekende draden ging het snel veel beter. Doordat de wol beter was en het wiel stabieler liep kreeg ik al snel een mooi gelijkmatig draadje. Mijn eerste kleine stukjes wol waren snel op. Gelukkig kwam er snel nieuwe wol binnen van de Kleiendraad en kan ik nu  aan de slag met het maken van mooie draadjes voor mijn frutsels. Hier wat foto's van de eerste kluwens draad!

Mooie natuurwitte merinowol

Twee van mijn eerste handgesponnen kluwens, de kleine is al veel regelmatiger dan de grote. De wol is een combinatie van Argentijnse grijze merino met een roze merio zijde mix


M'n best doen op een zo dun mogelijk draadje, valt nog niet mee!