zaterdag 8 september 2012

Noro sjaal met pompons

Ik wilde graag weer iets met het prachtige Noro garen maken.  Omdat het zo mooi van kleur verloopt is het erg leuk om er samen met een effen kleur een streeppatroon mee te breien. Hierdoor lijkt het net alsof je heel veel verschillende kleuren wol gebruikt hebt.  De paarse wol is Phildar Partner 6. voor deze sjaal heb ik een rondbreinaald nr. 6 gebruikt.






Als uitgangspunt heb ik een puntsjaal genomen,  het patroon is als volgt:

Zet 5 steken op,  brei de eerste naald recht, de tweede averecht voor de tricot steek.  Dit blijf je het gehele patroon doen, ( even toeren averecht, oneven toeren recht).  Vanaf de derde toer begin je met meerderen,  brei ee steken recht, maak een omslag, brei 1 steek recht , 1 omslag, brei de laatste twee steken recht.  Brei een toer averecht.

Toer 5, brei 3 steken, 1 omslag, brei 3 steken, 1 omslag, brei drie steken. Toer 6 averecht. Toer 7 brei 3 recht, 1 omslag, 3 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 3 recht, 1 omslag, 3 recht. Toer 8 averecht.

Toer 9, dit is weer een rechte toer,  aan beide zijden 3 steken van de kant een omslag en aan weerszijden van de middelste steek een omslag. Dit blijf je nu elke rechte toer doen todat je sjaal de gewenste grote heeft gekregen.

Ik heb de sjaal afgewerkt met drie toeren Herringbone steek, dit is een horizontale visgraatsteek die voorkomt dat het breiwerk op gaar krullen zoals vaan gebeurd bij werk in de tricot steek. de punt van de sjaal heb ik versierd met pompons gemaakt van het garen van de sjaal.


Op youtube kun je goede instructie video's bekijken van de herringbone steek, deze van new stitch a day heeft me enorm geholpen:

                         http://www.youtube.com/watch?v=oP7N30Kxr2Q

Fijn weekend!

Laura






Geen opmerkingen: